Digitaalisaatio palvelualoilla

Digitalisaation kehitys palvelualoilla on ollut nopeaa ja se jatkuvasti kehittyy lisää ja lisää. Palvelualoilla ollaan siirrytty perinteisistä kassoista kosketusnäyttö kassoihin sekä nykyään monet kauppojen asiakaskortit ovat nykyään digimuodossa puhelimessa eikä fyysistä korttia enää tarvita ja maksaminen onnistuu nykyään älykellon välityksellä.

 

Omasta kokemuksestani muistan kun kauppaan jossa työskentelin tuli sähköiset tilausjärjestelmät eikä enää tarvinnut ensin käsin täyttää tilauksia lapuille ja sen jälkeen näpytellä niitä koneelle. Myöhemmin koneelle ilmestyi aikaisempien viikkojen saldot joista oli helppo nähdä miten paljon tavaraa on mennyt aiemmin. Myös yksi mullistava kehitys oli automaattiset tilausjärjestelmät, jotka tilaavat tavaraa automaattisesti menekin mukaan eikä itse enää tarvitse tehdä tilauksia. Toki tässäkin on huonoja puolia mitkä tuli itse nähtyä hyvin selvästi, esimerkkinä tilausjärjestelmä ei huomio varkauksia tai välillä järjestelmä saattaa tilauttaa enemmän mitä tarvitsisi tai se ei huomio sääolosuhteiden vaikutusta tavaran menekkiin.  



Cartoon of happy man in the cashier Royalty Free Vector

AsiakastyytyväisyysDigitalisaatio palvelualoilla on lisännyt tyytyväisyyttä asiakaskokemuksiin, mutta myös osa on digitalisaatiota vastaan. Varsinkin iäkkäämmät ihmiset ovat usein hukassa digitalisaation kanssa eivätkä ole tyytyväisiä nykyiseen toimintamalliin. He eivät välttämättä osaa varata aikoja palveluihin netin kautta tai kokevat sen vaikeaksi, mikä lisää epätyytyväisyyttä. Myös vanhempi sukupolvi on usein muutosvastainen digitalisaatiota kohtaan ja heillä kestää kauemmin omaksua uudet toimintamallit. Usein myös erilaiset katkokset järjestelmissä saattavat aiheuttaa harmitusta ihmisten keskuudessa ja monesti saattaa kaupankassa kuulla huudot teknisistä vioista vaikka he eivät millään tavalla voi vaikuttaa siihen.

 

Palvelualojen tulevaisuus

Palvelualoilla uskotaan vahvasti digitalisaation kehitykseen, mutta siihen toivotaan myös muutoksia. Esimerkiksi suuria tietovuotoja pelätään minkä seurauksena potilastietoja saattaisi vuotaa kaikkien luettavaksi. Näin on myös päässyt käymään Vastaamon tietovuodossa, missä monet potilastiedot vuosivat kaikkien luettavaksi. 

Myös Paltan (https://www.epressi.com/media/userfiles/37562/1556096954/digitaloudesta-kasvua-2019.pdf) tekemän tutkimuksen mukaan 20% yrityksistä uskoo joidenkin työtehtävien katoavan seuraavan kahden vuoden aikana. Nytkin mietitään pystyisikö joukkoliikenteen kuljettajia korvata itse ohjaavilla autoilla. Mikä aiheuttaisi taas työpaikkojen vähentymisen. 


Kommentit