Nykypäivänä somessa törmää jatkuvasti erilaisiin kohuihin oli kyse julkisuuden henkilöstä tai ihan yrityksestä. Osa kohuista on täysin perättömiä ja osassa on taas perää. Somekohu lähtee yleensä liikkeelle väärinkäsityksestä tai huonosta viestinnästä myös väärin valitut sanat aiheuttavat kohuja. Nykypäivänä sanotaan, että ihmisillä on liikaa aikaa käsissään kun he kiinnittävät huomiota muiden tekemisiin ja komentoivat niitä.
Somekohun syntyyn vaikuttaa myös se kuinka asiaan reagoidaan esimerkiksi yrityksen toimesta ja nopea reagointi saattaa olla avain siihen, että kohua ei synny.
Esimerkiksi kiukkuinen asiakas saattaa haluta saada äänensä kuuluviin nopeasti joilloin se saattaa toimia muille sytykkeenä ja yrityksen somekanavat tulvivat vihaisia viestejä.
Myös yritysten huijaustilit voivat aiheuttaa yritykselle somekohuja sillä yritys ei pysty niitä valvomaan tai kontrolloimaan ja silloin asiakkailla saattaa mennä tilit sekaisin ja seurauksena on kohu.
Tia Härkönen on listannut seuraavia tyypillisiä somekohun aihioita:
- somen kautta annettuun kritiikkiin tai saatuun palautteeseen ei ole ehditty tai osattu reagoida parhaalla mahdollisella tavalla
- ei ole oltu ihan perillä omaan päivitykseen (postaukseen/twiittin jne.) liittyvistä kaikista taustoista tai kytkennöistä
- yritetään osallistua keskusteluun huumorilla, mutta lyödäänkin kirves omaan nilkkaan.
Somekohu voi pahimmillaan johtaa yritykselle nykyisten sekä tulevien asiakkaiden menettämiseen. Myös somekohuista on mainehaittaa kuten esimerksi jotkin vaatebrändit ovat saattaneet kokea somekohusta aiheutuneen mainehaitan. Esimerkkinä Ivana Helsingin perustaja Paola Suhosen kommentit aiheuttivat valtavan somemyrskyn johon eri vaikuttajat ottivat kantaa ja alkoivat boikotoimaan kyseistä brändiä.
Viime aikaisesta somekohusta voisi esimerkkinä sanoa kun Ylen uudesta dokumenttisarjasta nousi somessa kohu, sillä sarjan markkinointikuvista oli lähtenyt liikkeelle kaksi erilaista versiota. Yksi missä markkinointikuvissa näkyi t-paidassa teksti National Socialist eli kansallissosialisti ja toinen markkinointikuva missä t-paidasta oli poistettu teksti. Tämä herätti erittäin paljon kritiikkiä Yleä kohtaan ja somessa kohistiin miksi edes on pitänyt tehdä televisiosarja, jossa kerrotaan kolmen kansallismielisen naisen arjesta. Yle vastasi kohuun, että markkinointikuvista oli pitänyt tehdä kaksi eri versiota ei alustoille ja syy miksi ohjelma oli haluttu tehdä oli se, että kansallismielisyys ja siihen liittyvät ilmiöt ovat olleet pitkään ajankohtaisia aiheita ja siksi on perusteltua, että kansallismielisyyttä käsitellään Ylen ohjelmissa ja tämä sarja on vain yksi näkökulma miten kansallismielisyys ilmenee Suomessa. Myös sarjan julkaisuajankohta herätti paljon kohua sillä sarja julkaistiin kansainvälisenä rasisminvastaisuuden päivänä 21.3. Ylen mukaan tämä oli vain sattumaa, mutta moni ei siihen somessa usko sillä miten voi päästä käymään noin iso moka.
Mielenkiintoinen kirjoitus! Olen itsekin huomannut, että monet yksittäiset julkisuuden henkilöt hakeutuvat itse tahallisesti tilanteisiin, joissa tämmöisiä kohuja syntyy. Ja tähän liittyen monet myös sanovat, että "ei ole olemassa huonoa julkisuutta". Olisin mielelläni lukenut tästä Paola Suhosesta lisää ja siitä, kuinka näihin kohuihin pystyisi reagoida parhaiten.
VastaaPoistaKuitenkin mielestäni hyvä monipuolinen teksti. :)
Hyvä teksti! Olit pohtinut hyvin asiaa myös itse, ja tuonut esimerkkejä esille. Hyvä lisä olisi ollut ajatella somekohuja myös yrityksen puolesta enemmän, mutta oikein mielenkiintoista luettavaa näinkin! :)
VastaaPoista