Hero, Hub, Help ja Big Rock

Tässä artikkelissa vertailemme kahden sisältömarkkinoinnin mallia keskenään: Hero,Hub,Help ja Big Rock. Molemmat mallit ovat suhteellisen uusia alle viisi vuotta vanhoja malleja. 

 

Hero,Hub,Help on julkaistu Creator Playbookissa, joka on Googlen tuottama. 

Tämä ajattelutapa on siihen miten sisällöntuotantoa kannattaa erityisesti jäsennellä YouTubessa.  

 

Googlen oma ohjeistus lähtee liikkeelle siitä, että Help-sisällöt ovat sellaisia sisältöjä, joita asiakkaat voivat etsiä vaikkapa päivittäin. Kaikki tutoriaalit, testit, vertailut ja ‘unboxingit’ ovat juuri sitä tyypillisintä hakuihin vastaavaa sisältöä, jonka täytyy julki nyt. Koska asiakkaalla voi olla tiedolle tarve nyt, viiden minuutin päästä tai kuuden kuukauden päästä, keskellä päivää tai keskellä yötä. 

 

Hub-sisällöt. Nämä ovat useimmiten yhden - kolmen kuukauden sykleissä suunniteltavia sisältöjä. Hub-sisällöt auttavat brändiä tuottamaan sisältöjä, joilla brändi ja sen tarjooma saadaan liitettyä ajankohtaisiin ilmiöihin, keskusteluihin ja tapahtumiin. 

 

 

Hero-sisällöt ovat suuren huomioarvon markkinointitoimenpiteitä, joilla pyritään saamaan mahdollisimman paljon huomiota ja rakentaa brändistä haluttua mielikuvaa. Hero-sisältöjä tehdäänkin tyypillisesti vain muutaman kerran vuodessa.


digitaalinen, markkinointi, -, kuva, copyspace, liiketoiminta, viestintä,  tietokone | Piqsels

  

Big Rock on lähestymistapa sisällöntuotantoon, jossa yhdestä suuresta tuotannosta – tai tapahtumasta – pyritään saamaan irti mahdollisimman paljon materiaalia muihinkin jatkossa tarvittaviin sisältöihin.

 

Pääasiallinen idea Big Rock -mallissa on se, että sisältömarkkinoinnissa tarvittavat sisällöt tuotetaan esimerkiksi vuotta kohden muutamassa isompaa tuotantoa vaativassa pyrähdyksessä. Niiden myötä syntyy niin paljon materiaalia, että sitä voidaan uudelleenhyödyntää useamman kuukauden tai jopa vuoden ajan. Ideana Big Rock -mallissa on hakea mahdollisimman paljon tehoja silloin, kun ollaan käynnistämässä vähänkään suurempaa tuotantoa, kuten tapahtumia. 


Ilmaisia Kuvia : analyysi, tausta, liiketoiminta, kahvila, viestintä,  liitäntä, tyhjää tilaa, digitaalinen, Koti, kuuma juoma, tärkeä, Internet, kannettava  tietokone, elämäntapa, johto, markkinointi, verkko, muistikirja, esineet,  toimisto, kuvaruutu ...

Vertaillessa näitä kahta mallia huomataan, että Big Rock- malli soveltuu enemmän yrityksille ja kun on mahdollisuus käynistää suurempaa tuotantoa. Hero, Hub, Help-malli taas sopisi enemmän yksittäisille vaikuttajille. 


Hero,Hub,Help-mallin hyviä puolia on se, että se on helppo toteuttaa ja aloittelevankin sosiaalisen median vaikuttajan. Huono puoli tässä mallissa on se, että se on juurikin kehitetty YouTubea ajattellen ja sitä voi olla vaikea käyttää muihin alustoihin esimerkiksi TikTokissa videot ovat huomattavasti lyhyempiä ja voi olla vaikeaa saada mahduttamaan haluttua sisältöä minuutin videoihin.

Big Rock- mallin hyviä puolia on se, että siitä saa helposti sisältöä moneksi kuukaudeksi. Huonoja puolia on taas se, että tämä malli vaatii paljon kustannuksia ja aloittelevalle se voi olla liikaa. 

Kommentit