Suomalaisten digitaaliset palvelukokemukset

Dna on tilannut tutkimuksen suomalaisten puhelimen käytöstä, digitaalisesta asioinnista ja tulevaisuuden käytöstä. Tästä pääset lukemaan tutkimuksen: https://www.sttinfo.fi/data/attachments/00200/838ead53-d63a-4f2a-9d3e-db3845973aec.pdf

 

Tutkimuksesta on selvästi nähtävissä miten paljon suomalaiset käyttävät digitaalisia palveluita ja miten paljon se on lisääntynyt vuosi vuodelta. Esimerkiksi korona on vaikuttanut siihen, että entistä enemmän suomalaiset käyttävät digitaalisia palveluita verkossa kuten tekevät veroilmoituksia tai tekevät kelan hakemuksia. Suurin osa suomalaisista käyttää usein (80%) tai joskus (13%) pankkipalveluita verkossa. Eli selvästi pankkipalvelujen käyttö verkossa on lisääntynyt. Vaatteiden, huonekalujen ja ruokaostosten tilaaminen verkosta on lisääntynyt selvästi. Nuoret tilaavat vanhempia ikäryhmiä enemmän netistä asioita ja vuokraavat myös netin välityksellä esimerkiksi autoja ja asuntoja vanhempia ikäryhmiä enemmän.

Erityisesti 24-34 vuotiaat toivovat helppoja ratkaisuja nettiyhteyteen sekä arjen rutiineihin.  

Nuorilla korostuu verkko-opiskelu vanhempia ikäryhmiä enemmän. 


Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisarkkitehtuurin kuvaus  julkaistu - Oikeusministeriö


 


Vaikka moni on kokenut saavansa älypuhelimesta hyötyjä niin silti moni kokee vaikeuksia irrottautua puhelimen ääreltä. Eroja on myös nuorten ja vanhempien ikäryhmien välillä. Nuoret käyttävät digitaalisia palveluita enemmän ja ovat muuntautumiskykyisempiä niitä kohtaan kuin vanhemmat ikäryhmät. Tähän varmasti vaikuttaa se, että nuoret ikäryhmät ovat syntyneet digitaaliseen aikaan kun vanhemmat ikäryhmät ovat joutuneet opettelemaan digitaalisia toimintoja ja ottavat ne hitaammin käyttöönsä.

Nuoret kokevat myös vanhempia ikäryhmiä enemmän vaikeaksi irrottautua digitaalisista palveluista, mutta ovat kuitenkin vanhempia ikäryhmiä enemmän rajoittaneet älylaitteidensa käyttöä. Eroja on myös sukupuolten välillä sillä miehet uskovat naisia enemmän lisäävänsä digitaalisia palveluita tulevaisuudessa naisia enemmän. Naiset kuitenkin ostavat miehiä enemmän vaatteita ja kenkiä enemmän verkosta kuin miehet. Miehet puolestaan ostavat verkosta älylaitteita kuten puhelimia, tietokoneita tai televisioita  naisia enemmän

 

Etäasiointi ja terveyden edistämisen punainen lanka - Movendos


Eniten itseä yllätti se, että 98% (2021) suomalaisista omistaa älypuhelimen. Itse olisin ajatellut määrän olevan pienempi. Myös se on hieman yllättävää, että vaikka naiset haluavat miehiä enemmän viettää vähemmän aikaa digitaalisten laitteiden parissa niin he kuitenkin kokevat miehiä enemmän haasteellisemmaksi irrottautua digitaalisten laitteiden parista. 


Kommentit

  1. Olipa mielenkiintoisia faktoja suomalaisten käyttäytymisestä digitaalisissa palveluissa. On kieltämättä todella yllättävää, että jopa 98 % suomalaisista omistaa älypuhelimen. Tekstin rakenteeseen olisin ehkäpä kaivannut pientä jäsentelyä väliotsikoiden avulla, muuten teksti oli mukaansatempaava ja olisin mielelläni kuullut vielä lisää aiheesta! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti