Mitä on digitaalinen liiketoiminta?


Verkkosivusto Verkkotunnus - Ilmainen kuva Pixabayssa

 

Käsitteenä digitaalinen liiketoiminta kattaa kaiken verkossa tapahtuvan liiketoiminnan. 

Liiketoiminnasta iso osa kehittyessään digitalisoituu ja prosessi on nopeaa. Yrityksen voi olla vaikea pysyä muutoksessa mukana. Konkreettisesti ajateltuna digitaalinen liiketoiminta on olemassa olevien liiketoimintaprosessien muuttamista digitaaliseen muotoon tai fyysisen tuotteen tai palvelun muuttamista digitaaliseksi palveluksi. Kohtaamme arjessakin paljon digitalisointia, esimerkiksi pankin asiakaspalvelu tai painettu lehti.

Digitalisointi luo yritykselle verkostomaisen toimintatavan ja auttaa kattamaan kokonaisia digitaalisia ekosysteemejä. Ekosysteemimaailmassa yritykselle menestystekijöitä ovat kyky hyödyntää dataa, tarjota parempia asiakaskokemuksia ja varmistaa digitaalisen kokonaisuuden häiriötön toimivuus. Häiriötekijöitä voivat olla huono organisointi, kustannusten tai epäonnistumisen pelko, yrityksen johdon ymmärtämättömyys digitalisaation mahdollisuuksista tai digitalisaatiota ei ole mietitty asiakkaan näkökulmasta.

 

Digitalisaatio

Digitalisaatio tarkoittaa digitaalisen tietotekniikan yleistymistä työ- sekä arkielämässä. Se on tehnyt palvelutyötehtävistä monimuotoisempia ja muuttanut liiketoimintamalleja. Digitaalisten palvelujen myötä asiakaskäyttäytyminen sekä markkinoinnin toimintatavat ovat muuttuneet­ – esimerkiksi älypuhelinten käyttö on yleistynyt ja nykyään ihminen voi viettää internetpalveluiden parissa monta tuntia.

 

Digitaalinen markkinointi

Nykypäivänä lähes jokainen meistä operoi päivittäin verkossa ja sitä kautta digitaalinen markkinointi on tullut isoksi osaksi ihmisten tavoittamista. Digitaalisen markkinoinnin avulla tavoitetaan tutkitusti lähemmäs 99 % suomalaista (https://digitaalinenmarkkinointi.info/). Digitaalinen markkinointi on yrityksen markkinoinnin osa-alue, jossa kommunikoidaan halutulle kohdeyleisölle digitaalisten kanavien välityksellä. Tämä pitää sisällään muun muassa mobiilimarkkinoinnin, hakusanamainonnan, sisältömarkkinoinnin vaikuttajamarkkinoinnin, online display -mainonnan sekä sähköpostimarkkinoinnin.

 

Digitaaliset järjestelmät

Digitaaliset järjestelmät tukevat yrityksen toimintaa ja auttavat yrityksen kehityksessä. Yritykset pystyvät keräämään tärkeää dataa ja tehostamaan liiketoimintaansa. Monet järjestelmät ovat viimeisten vuosikymmenten aikana siirtyneet digitaalisiksi. Yrityksen keskuudessa digitaalisia järjestelmiä ovat muun muassa toiminnanohjaus (sisältäen esim. SAP järjestelmän), kassajärjestelmät sekä ajanvaraukset. Lompakon paino on keventynyt hurjasti, kun nykypäivänä siellä ei tarvitse kantaa kymmeniä kanta-asiakaskortteja vaan ne löytyvät suoraan omasta puhelimesta. 


 yksin, liiketoiminta, liikemies, lähikuva, tietokone, digitaalinen laite, yrittäjä, käsissä, kannettava tietokone, mies, johtaja, kypsä, muistiinpanot, toimisto, yksi, paperi, suunnittelu, yksin, aloittaa, strategia, tekniikka, käyttämällä, langaton, työskentely, työpaikka, työtila, teksti, kirjasinlaji, toimistolaitteet, käsi, Job, sormi, työllisyys, brändi, asiakirja, ohjelmistotuotanto, oppiminen, valkokaulustyöläinen

Mitä luvassa tulevaisuudessa? 

Digitaalisuuden vauhti on kova, ja se tulee vielä kiihtymään tulevaisuudessa. Uusia innovatiivisia ratkaisuja digitaaliseen liiketoimintaan ratkotaan koko ajan. Jo tälläkin hetkellä esimerkiksi matkustajalentokoneet pystyvät nousemaan ja laskeutumaan automaattisesti, ja autoissa on monia automatisoituja ominaisuuksia. Jatkuvasti digitalisointi korvaa ihmistyövoimaa lisää ja samalla helpottaa yritysten työmäärää. Digitaalisuudella on myös vaikutus ihmisen käyttäytymiseen ja se on jopa koukuttavaa – moni meistäkin voisi sanoa olevansa nettiriippuvainen.  

Ryhmä 5:

Veera Lampinen

Katariina Ketola

Kiira Kuparinen

Daniela Markelin

Salla Ikävalko

Essi Pihlapuro

Kommentit